Aktiv vila

Aktiv vila

aktiv vila

Aktiv vila innebär att du är aktiv medan du vilar. Du gör aktivt något annat under tiden du vilar från det andra - helt enkelt. 


AKTIV VILA

Aktiv vila är ett relativt vanlig begrepp och det man då talar om är att man håller sig mer eller mindre aktiv under sina vilodagar, som man har mellan sina träningsdagar.

När vi pratar om
aktiv vila menar vi inte den vilan, utan vi syftar istället på vilotiden mellan tränings seten. Så här: om du kör 10 repetitioner av en övning, vila, 10 reps, vila och 10 reps igen, så vill vi att den lilla vilan du har på 10-40 sekunder mellan dina 10 reps, ska vara aktiv. 

STYRKETRÄNING OCH AKTIV VILA

Styrketräning är en träningsform där man vill få maximal muskelstyrka och tillväxt. För att uppnå det brukar man rekommendera 8-12 repetitioner av en övning, tre gånger, med kort vila emellan. Vilan mellan övningarna brukar vara mellan 10-40 sekunder. Vanligtvis utför man en övning, sen väntar man helt sonika på att 10-40 sek går, muskeln får en kort vila, och så kör man igen.

Vi förespråkar istället en aktiv vila.

En aktiv vila innebär att du aktiverar dig mellan dina övningar, istället för att vila. Aktiv vila kan till exempel vara att du hoppar eller joggar på stället. Syftet med aktiv vila är att du bibehåller en högre puls mellan övningarna, vilket gör att du får en mer högintensiv träning med ökad kalori- och fettförbränning som resultat. 

BODYWEIGHTTRÄNING OCH AKTIV VILA

När vi tränar så använder vi alltid oss av aktiv vila. Det gör att vi arbetar med relativt hög puls hela tiden, oavsett om det är en mindre muskelgrupp såsom biceps eller annat, som vi kör. Mestadels tränar vi ett och samma pass, med ett band.

Så här gör vi: 

Låt säga att vi ska köra ett bicepspass och ska köra tre övningar (Curl, Hug och Reverse Curl), varje övning kör vi i tre set med 12 repetitioner i varje set. Om jag (Anna-Maria) börjar med 12 st Biceps Curl i banden, så står Kennet och joggar/hoppar på stället, så fort jag är klar i banden så byter vi - jag studsar och Kennet curlar... Så håller vi på till passet är genomgånget, vilket brukar ta ca 12-15 minuter. Även om passet är kort, är det intensivt, konditionshöjande, fettförbrännande och ökar muskelmassan. 

APP

Vi har tagit fram en app som visar över 120 övningar, både stillbilder och video. Du kan följa redan färdiga program eller skapa egna. Har du en iPhone, iPad eller iPod kan du ladda ner vår app från App Store. Har du en Android laddar du hem appen från Google Play. Du kan också enkelt ladda hem vår White Paper där det finns bilder och förklarande text till alla övningar. 

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Självklart får du också tillgång till över 100 övningar att följa. Har du en iPhone kan du ladda ner vår app från Appstore, annars kan du enkelt ladda hem vår Whiteguide där det finns bilder och förklarande text till alla övningar. 

Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!